STEM-технологія НУШ як інструмент формування творчого мислення на уроках природничо-математичного циклу в початкових класах

 

Тема: STEM-технологія НУШ як інструмент формування творчого мислення на уроках природничо-математичного циклу в початкових класах


У  світі спостерігається дефіцит фахівців з технічних напрямків,  тому на перший план виходить STEM-освіта, яка є невіддільною частиною концепції Нової української школи, адже націлена не лише на здобуття знань, а й на оволодіння компетенціями.

Що  повинен знати сучасний педагог про STEM-освіту?

Вона охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics).

 

Серед компетенцій НУШ, що перетинаються із цілями STEM:

-       розвиток логічного та математичного мислення;

-       розуміння природи та технологій із позиції точних наук;

-       освіченість в інформаційно-комунікаційних технологіях, уміння їх використовувати;

-       здатність креативно мислити та виражати творчі здібності.

 

Що STEM-освіта дає дітям?

-       більш ефективне засвоєння навчального матеріалу;

-       комплексне розуміння предметів та процесів;

-       цікавий навчальний процес і мотивацію вчитися;

-       оригінальність, мислення поза шаблоном;

-       уміння формулювати дослідницьке питання та комплексно шукати рішення

 

Вчителям STEM-освіта дозволяє:

-       наочно передавати знання й навички, сприяти самостійності;

-       використовувати неординарні підходи в навчанні;

-       навчати більш мотивованих та зацікавлених учнів;

-       відходити від стандартних систем оцінювання за відтворені знання, натомість – сприяти креативності,

-       розвивати в учнів інтерес до навчальних предметів природничо-математичного циклу,

-       формувати в учнів систему взаємопов’язаних компетентностей:

концептуальної (розуміння природничо-наукових і математичних концепцій,  операцій та відношень),

стратегічної (здатність формулювати й розв’язувати наукові, технічні та технологічні проблеми),

когнітивної (здатність логічно мислити, пояснювати, аргументувати, а також здатність до рефлексії),

операційної (здатність охайно та точно виконувати операції),

аксіологічної (здатність розглядати об’єкт як корисний одночасно зі здатністю вірити у власну ефективність).

 

Характерними для STEM-освіти в системі загальної середньої освіти є:

-       фундаменталізація освіти, що виявляється в поглибленому вивченні

предметів природничо-математичного циклу;

-       інтегроване навчання за темами, а не за предметами, що здійснюється

на засадах міждисциплінарного та проєктного підходів;

-       навчання на основі власних відкриттів, спрямоване на формування в учнів

дослідницької компетентності, опанування ними алгоритму розв’язання

винахідницьких задач, інноваційної стратегії розробки проєктів;

-       практична спрямованість навчання (на основі здобутих знань учні на уроках

створюють прототипи / моделі реальних об’єктів, процесів або продукти сучасної

індустрії);

-       посилена увага до вивчення англійської мови, оскільки найбільш значущі

наукові друковані та інтернет-ресурси публікуються саме цією мовою.

 

Переваги STEM освіти:

- Інтегроване навчання. STEM поєднує у собі проектний та міждисциплінарний підхід, який наразі вчителі у всьому світі визнають кращим.

Застосування отриманих знань у реальному житті. STEM демонструє, як діти можуть використати отриману інформацію в житті. Учні вивчатимуть не просто абстрактні дані, вони конкретний проект, а потім – створюватимуть власний проект певного продукту.

- Розвиток критичного мислення. Школярі мають навчитися – на основі отриманного досвіду, аналогій та узагальнень – самостійно орієнтуватися навіть у складних ситуаціях та вирішувати проблеми без сторонньої допомоги.

Впевненість у власних можливостях. Практичне втілення ідеї надає моральне задоволення та підвищує самооцінку дитини.

Робота в команді. Школярі працюють разом, висловлюють свої ідеї та пропозиції, дискутують, обґрунтовують власну позицію та разом доходять до певних висновків

- Підвищення інтересу до технічних дисциплін. Учні побачать, що бути інженером чи математиком це зовсім не нудно, а навпаки – весело та цікаво.

- Інноваційність. Це особливий підхід, що дозволяє одночасно і вивчати, і застосовувати технології та науки.

-Прямий шлях від навчання до кар’єри.  Найближчим часом очікується зростання попиту на фахівців таких спеціальностей, як інженери-хіміки, аналітики комп’ютерних систем, робототехніки, інженери ядерної медицини, архітектори підводних споруд тощо.

- Підготовка до бурхливого технічного розвитку. Одне з основних завдань сучасної освіти є створення умов для всебічного розвитку школярів з урахуванням можливостей кожного, то STEM – освіта – це ідеальний варіант.


 

Мета діяльності педагогічної майстерні:

ü вчителі мають стати справжніми агентами змін освітньої реформи НУШ (під час STEM-уроків в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно виріити)

 

ü допомога вчителям НУШ у реалізації актуальних завдань розвитку STEM-освіти;

ü забезпечення всебічного поглибленого дослідження вибраної науково-методичної проблеми;

ü активізація творчого потенціалу вчителя з метою удосконалення і підвищення його професійної компетентності;

ü моделювання, апробація, впровадження інноваційних технологій STEM-освіти;

ü експериментально-дослідна діяльність;

ü забезпечення особистісно орієнтованої підготовки педагога до творчої діяльності;

ü розвиток інформаційної, дослідницької, методичної культури вчителя НУШ;

ü створення методичного порадника для вчителів НУШ

Очікувані результати:

-       розробка  методичного порадника «STEM-технологія НУШ як інструмент формування творчого мислення на уроках природничо-математичного циклу в початкових класах»;

-       розвиток STEM-освіти педагогів та учнів.

Коментарі