STEM-технологія НУШ як інструмент формування творчого мислення на уроках природничо-математичного циклу в початкових класах
Тема: STEM-технологія НУШ як інструмент формування творчого мислення на уроках природничо-математичного циклу в початкових класах
У світі
спостерігається дефіцит фахівців з технічних напрямків, тому на перший план виходить STEM-освіта,
яка є невіддільною частиною концепції Нової української школи, адже націлена не
лише на здобуття знань, а й на оволодіння компетенціями.
Що повинен знати сучасний педагог про
STEM-освіту?
Вона охоплює природничі
науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics).
Серед
компетенцій НУШ, що перетинаються із цілями STEM:
-
розвиток
логічного та математичного мислення;
-
розуміння
природи та технологій із позиції точних наук;
-
освіченість
в інформаційно-комунікаційних технологіях, уміння їх використовувати;
-
здатність
креативно мислити та виражати творчі здібності.
Що
STEM-освіта дає дітям?
- більш
ефективне засвоєння навчального матеріалу;
- комплексне
розуміння предметів та процесів;
- цікавий
навчальний процес і мотивацію вчитися;
- оригінальність,
мислення поза шаблоном;
- уміння
формулювати дослідницьке питання та комплексно шукати рішення
Вчителям
STEM-освіта дозволяє:
- наочно
передавати знання й навички, сприяти самостійності;
- використовувати
неординарні підходи в навчанні;
- навчати
більш мотивованих та зацікавлених учнів;
- відходити
від стандартних систем оцінювання за відтворені знання, натомість – сприяти
креативності,
- розвивати
в учнів інтерес до навчальних предметів природничо-математичного циклу,
- формувати
в учнів систему взаємопов’язаних компетентностей:
концептуальної (розуміння
природничо-наукових і математичних концепцій,
операцій та відношень),
стратегічної (здатність формулювати й
розв’язувати наукові, технічні та технологічні проблеми),
когнітивної (здатність логічно мислити,
пояснювати, аргументувати, а також здатність до рефлексії),
операційної (здатність охайно та точно
виконувати операції),
аксіологічної (здатність розглядати об’єкт як корисний
одночасно зі здатністю вірити у власну ефективність).
Характерними
для STEM-освіти в системі загальної середньої освіти є:
- фундаменталізація
освіти, що виявляється в поглибленому вивченні
предметів
природничо-математичного циклу;
- інтегроване
навчання за темами, а не за предметами, що здійснюється
на
засадах міждисциплінарного та проєктного підходів;
- навчання
на основі власних відкриттів, спрямоване на формування в учнів
дослідницької
компетентності, опанування ними алгоритму розв’язання
винахідницьких
задач, інноваційної стратегії розробки проєктів;
- практична
спрямованість навчання (на основі здобутих знань учні на уроках
створюють
прототипи / моделі реальних об’єктів, процесів або продукти сучасної
індустрії);
- посилена
увага до вивчення англійської мови, оскільки найбільш значущі
наукові
друковані та інтернет-ресурси публікуються саме цією мовою.
Переваги STEM освіти:
- Інтегроване навчання. STEM
поєднує у собі проектний та міждисциплінарний підхід, який наразі вчителі у всьому
світі визнають кращим.
- Застосування отриманих
знань у реальному житті. STEM демонструє, як діти можуть використати
отриману інформацію в житті. Учні вивчатимуть не просто абстрактні дані, вони
конкретний проект, а потім – створюватимуть власний проект певного продукту.
- Розвиток критичного
мислення. Школярі мають навчитися – на основі отриманного досвіду,
аналогій та узагальнень – самостійно орієнтуватися навіть у складних ситуаціях
та вирішувати проблеми без сторонньої допомоги.
- Впевненість у власних
можливостях. Практичне втілення ідеї надає моральне задоволення та
підвищує самооцінку дитини.
- Робота в команді. Школярі
працюють разом, висловлюють свої ідеї та пропозиції, дискутують, обґрунтовують
власну позицію та разом доходять до певних висновків
- Підвищення інтересу до
технічних дисциплін. Учні побачать, що бути інженером чи математиком
це зовсім не нудно, а навпаки – весело та цікаво.
- Інноваційність. Це
особливий підхід, що дозволяє одночасно і вивчати, і застосовувати технології
та науки.
-Прямий шлях від навчання до
кар’єри. Найближчим часом очікується зростання попиту на фахівців
таких спеціальностей, як інженери-хіміки, аналітики комп’ютерних систем,
робототехніки, інженери ядерної медицини, архітектори підводних споруд тощо.
- Підготовка до бурхливого
технічного розвитку. Одне з основних
завдань сучасної освіти є створення умов для всебічного розвитку школярів з
урахуванням можливостей кожного, то STEM – освіта – це ідеальний варіант.
Мета діяльності педагогічної майстерні:
ü вчителі мають стати справжніми
агентами змін освітньої реформи НУШ (під час STEM-уроків в центрі уваги знаходиться
не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно виріити)
ü допомога вчителям НУШ у реалізації актуальних завдань
розвитку STEM-освіти;
ü забезпечення всебічного поглибленого дослідження
вибраної науково-методичної проблеми;
ü активізація творчого потенціалу вчителя з метою
удосконалення і підвищення його професійної компетентності;
ü моделювання, апробація, впровадження інноваційних
технологій STEM-освіти;
ü експериментально-дослідна діяльність;
ü забезпечення особистісно орієнтованої підготовки
педагога до творчої діяльності;
ü розвиток інформаційної, дослідницької, методичної
культури вчителя НУШ;
ü створення методичного
порадника для вчителів НУШ
Очікувані результати:
-
розробка методичного порадника «STEM-технологія НУШ як
інструмент формування творчого мислення на уроках природничо-математичного
циклу в початкових класах»;
-
розвиток
STEM-освіти педагогів та учнів.
Коментарі
Дописати коментар