Спрямованість Проєкту «Інтелект України» на реалізацію основних положень SТЕM-освіти
Зміст початкової освіти в Проєкті визначено відповідно до
дидактичних основ конструювання змісту освіти. Згідно з принципом відповідності
змісту освіти формаційним і цивілізаційним тенденціям розвитку людства взагалі
й українського суспільства зокрема як вихідні розглядаємо положення постнекласичної
парадигми освіти, у якій концептуальною освітньою метою визнано створення умов
для самоактуалізації та творчої самореалізації особистості в складному
нестабільному світі. Аксіологічними імперативами державної освітньої політики в
постнекласичній парадигмі є поєднання технократизму з гуманістичними
пріоритетами та культуроцентричністю, яка репрезентує типові риси культурної особистості:
духовність, національну свідомість, культурну толерантність, позитивне мислення,
емоційний інтелект тощо.
У зв’язку з
вищезазначеним реалізація компетентнісної моделі освіти в Проєкті передбачає, з
одного боку, упровадження SТЕM-освіти як провідного тренду модернізації
національних освітніх систем, метою якої є підготовка фахівців у галузі
сonverging NBIC-технологій — ядра 6-го технологічного укладу, а з іншого —
формування в учнів соціальної, громадянської, державницької та культурної компетентностей,
позитивного мислення й емоційного інтелекту.
Як
концептуальні засади SТЕM-освіти, що реалізуються в Проєкті, визначаємо низку
взаємопов’язаних положень.
1. STEM-освіта має бути неперервною: розпочинатися в
дошкільному віці й тривати впродовж усього життя. Раннє залучення дитини до
STEM-освіти не лише сприяє розвитку креативного мислення та формуванню
дослідницької компетентності, а й поліпшує соціалізацію особистості, оскільки
розвиває комунікативні компетентності під час роботи в команді.
2. STEM-освіта є «містком» між навчанням учнів / студентів
та їхньою кар’єрою. За оцінками науковців, у майбутньому 9 із 10 найбільш
затребуваних і високооплачуваних спеціальностей належатимуть до NBIC-сектора та
вимагатимуть від претендентів високого рівня сформованості міждисциплінарних компетентностей
у галузі STEM-дисциплін.
3. Мета STEM-освіти в системі загальної середньої освіти —
розвивати в учнів інтерес до навчальних предметів природничо-математичного
циклу, а також формувати в них систему взаємопов’язаних компетентностей,
зокрема концептуальної (розуміння природничо-наукових і математичних концепцій,
операцій та відношень), стратегічної (здатність формулювати й розв’язувати наукові,
технічні та технологічні проблеми), когнітивної (здатність логічно мислити,
пояснювати, аргументувати, а також здатність до рефлексії), операційної (здатність
охайно та точно виконувати операції), аксіологічної (здатність розглядати
об’єкт як корисний одночасно зі здатністю вірити у власну ефективність).
4. Характерними для STEM-освіти в системі загальної
середньої освіти є:
ü фундаменталізація
освіти, що виявляється в поглибленому вивченні предметів природничо-математичного
циклу;
ü інтегроване
навчання за темами, а не за предметами, що здійснюється на засадах міждисциплінарного
та проєктного підходів;
ü навчання на
основі власних відкриттів, спрямоване на формування в учнів дослідницької
компетентності, опанування ними алгоритму розв’язання винахідницьких задач,
інноваційної стратегії розробки проєктів;
ü практична спрямованість
навчання (на основі здобутих знань учні на уроках створюють прототипи / моделі реальних
об’єктів, процесів або продукти сучасної індустрії);
ü посилена увага
до вивчення англійської мови, оскільки найбільш значущі наукові друковані та
інтернет-ресурси публікуються саме цією мовою.
5. STEM-освіта може реалізовуватися як в урочний, так і в
позаурочний час.
Згідно з
принципом єдності змістового та процесуально-діяльнісного (методи, форми,
засоби освітнього процесу) компонентів освіти й відповідно до основних положень
Концепції «Нова українська школа», Законів України «Про освіту», «Про повну
загальну середню освіту», Державного стандарту початкової освіти в освітньому
процесі 1‒4-х проєктних класів реалізуються: інтерактивні освітні технології та
технології критичного мислення, зокрема кооперативне навчання, робота в парах
або групах («Ажурна пилка», «Алфавіт», «Броунівський рух», «Дерево припущень»,
«Діалог», «Карусель», «Синтез думок», «Тонкі та товсті запитання», «Учитель»,
«Шість капелюхів» тощо); технологія навчання в грі; дискусія («Метод прес», «Обери
позицію», «Парламентські слухання», «Ток-шоу» тощо); метод проєктів; тренінги
(соціально-психологічні тренінги, тренінги особистісного зростання тощо),
афірмації, що спрямовані на становлення учнів як суб’єктів життєдіяльності, патріотів
України, активних членів громадянського суспільства, які сповідують традиційні
й новітні демократичні цінності, ідеї позитивного мислення, а також здатні
самостійно та критично мислити, працювати в команді, ефективно взаємодіяти з
іншими людьми; технологія SТЕM-освіти (навчання на основі власних відкриттів;
проблемне навчання; запитальне навчання, розв’язання винахідницьких задач на
основі теорії розв’язання винахідницьких задач Г. Альтшулера тощо); технологія
раціонального читання, метою якої є формування в учнів таких наскрізних умінь,
означених у Законі України «Про освіту» (стаття 12), як читання з розумінням,
уміння висловлювати власну думку усно й письмово, критичне та системне
мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, а також спроможність
опрацьовувати значний обсяг наукової та навчальної інформації за обмежений час.
Сутність цієї технології полягає в системній роботі над формуванням в учнів:
1) технічної складової читання за допомогою комплексу спеціальних
вправ, що спрямовані на підвищення темпу читання вголос і про себе, розширення
обсягу симультанного сприйняття одиниць тексту й удосконалення процесів
запам’ятовування;
2) здатності розуміти прочитане, критично осмислювати й
оцінювати інформацію завдяки вправам «Ключові слова», «Питайлик», «Техніка
аргументації»;
3) спроможності переказувати текст, виділяючи інформацію,
яку необхідно запам’ятати, та раціонально запам’ятовувати її, висловлювати усно
та письмово власну думку щодо прочитаного, обґрунтовуючи її, завдяки комплексу
вправ, зокрема «Учитель», «Броунівський рух», «Дебати»;
4) уміння створювати на основі прочитаного власні есе,
тексти- розповіді, тексти-описи, тексти-міркування; технологія повного
засвоєння навчальних одиниць, що ґрунтується на
таксономії Б. Блума, теорії поетапного формування
розумових дій П. Гальперіна, методиці інтервальних повторень Г. Еббінгауза; технологія
збагачення освітнього процесу, що ґрунтується на тріадній моделі збагачення Дж.
Рензуллі. Відповідно до цієї моделі в Проєкті передбачено систему заходів,
спрямованих на створення умов для розвитку в учнів мотивації, креативності та
інтелекту.
Джерела:
Освітня програма початкової школи НПП «Інтелект України»
https://intellect-ukraine.org/metodychna-dokumentatsiia
Коментарі
Дописати коментар